Робота з музикою

Робота з музикою

В курсі Інструктор групових програм тема "Робота з музикою" - це насамперед тренування найважливіших навичок, які необхідні інструктору групових програм для роботи у фітнес-клубі.

До речі, щоб стати інструктором групових фітнес програм, необов'язково бігти до консерваторії здобувати музичну освіту. Вправи для формування базових інструкторських навичок, які робитимемо на курсі, зовсім нескладні (всі ці вправи на відео є в вашому електронному посібнику, тому якщо вам складно, ви завжди можете додатково потренуватися дома), але їх потрібно опрацювати дуже добре. Щоб сформувалися навички, потрібен час, тому Базовий семінар - найдовший у нашому Календарі.

Для чого взагалі потрібна музика на груповому занятті?

Музика у групових заняттях не тільки мотивує і заряджає енергією, а й задає чіткий темп виконання кроків, синхронізуючи музичні біти і рухи. 

Вчені довели, що ритм позитивно впливає на координовану ходьбу та пропріоцептивний контроль. Навіть якщо на фітнес-класі присутня велика кількість людей, ви будете легко та впевнено контролювати групу, задаючи єдиний ритм виконання вправ, коригувати та підбадьорювати, не відволікаючись на завдання темпу (і для цього не потрібно постійно рахувати вправи – за вас це робитиме музика).

За наявності високого рівня майстерності тренера допускається імпровізація – тоді музика нагадує тренеру відповідні характерні рухи. Заняття проходитиме гармонійно та весело, природно поєднуючи музику та рух.

Але ж ми забігли вперед! Це все стане можливим лише за наявності у тренера спеціальних рухово-координаційних навичок.

Ритм та ритмічність

Що таке ритм?

Весь оточуючий світ наповнений ритмами. Ми відчуваємо ритм в битті серця та диханні, чуємо ритм в відліку годинника, крокуванні та стукоті коліс, бачимо ритм в картинах митців. Навіть природа навколо нас має свій власний ритм та цикли – день і ніч, пори року. 

В широкому розумінні, ритм вказуває на повторюваний порядок подій, які відбуваються в часі. У фітнесі, наприклад, коли говоримо про ритм, можемо мати на увазі чергування бітів (ударів) музики, або упорядкування послідовності вправ у тренуванні, або повторювання кроків в аеробіці з музикою.

Ритм - це універсальна концепція, що відображає організацію часу або подій. Використовується де завгодно – не тільки в руховій активності, а і, наприклад, в музиці, живописі, поезії, мові. 

У музиці ритм визначається чергуванням звуків, послідовністю інтервалів часу між звуками, яке створює відчуття пульсації. 

Ритм – це пульсація музики. Якщо прислухаєтеся і почуєте регулярні удари чи біти (їх добре чутно!) з паузами, однаковими за тривалістю, ця музика ритмічна.

У музиці ці спокійні удари називаються долями. Долі бувають ударні ті неударні. Ми у фітнесі називаємо також удари бітами. Немає загальноприйнятої системи регламентування музичних характеристик. Наприклад, танцюристи вважають лише ударні ноти, а музиканти ще й неударні. Залежно від школи, музиканти по-різному розмічають мелодію, але це ніяк не впливає на загальну структуру музики.

На семінарах Школи фітнес інструктора ми навчаємо тренерів групових програм працювати з музикою: виконуємо безліч вправ на формування метро ритмічних  навичок, вчимо гармонійно рухатися  під музику, відчувати музику тілом та транслювати енергію музики учасникам групових класів. Увімкни ритмічну музику та спробуй відчути музику тілом і відтворити рухами біти: можеш хлопати в долоні або хитати головою, трошки згинати коліна на кожен біт або походити під музику.

"Тримати ритм" рухами - це природно і дуже приємно) 

Після такої практики, як на наших семінарах, ви будете почувати себе бадьорими та щасливими. 

Тепер  будемо вчитися рахувати та організовувати музику в певні ритмічні структури... 

Будь-яка музика має певний музичний розмір та ритмічний малюнок. Що таке музичний розмір? 

Музичний розмір - кількість часток певної тривалості, що утворюють такт. Розмір зображується у вигляді дробу, в знаменнику якого вказується тривалість однієї частки (одиниця виміру), у чисельнику - кількість таких часток у такті. Більшість музичних розмірів є комбінаціями двох основних розмірів – дві чверті і три чверті. Дві чверті - це дві частки ("раз-і-два-і"), три-чверті - три частки ("раз-і-два-і-три-і").

В аеробіці ми найчастіше використовуємо музику розміру 4/4. Такт у такій музиці 4/4 складається з чотирьох бітів, кожна з яких за тривалістю дорівнює четвертній ноті.

Вісімки та квадрати

Але на практиці інструктор аеробіки майже ніколи не рахує музику тактами, частіше використовуючи «вісімки» (2 такти, 8 бітів) та «квадрати» (музичні фрази, що складаються з 8 тактів або 4 «вісімок»).

Музика, фразована по 32 рахунки - 32-дольна музика або англійською 32-count music (дуже часто тренери називають «квадратною») дозволяє фітнес тренеру групових занять вибудувати та проводити урок у режимі нон-стоп легко та гармонійно.

Ви тренер-початківець? Не хвилюйтеся, якщо вам здається, що ви не чуєте музичні вісімки або квадрати! Є спеціальні технології навчання музичним тренерським навичкам, в тому числі і роботі з32-дольною музикою, які дозволять сформувати basic skills (базові тренерські навички) швидко та комфортно.

Музика безпосередньо впливає рівень інтенсивності тренування. 

Ритмічна музика для групового фітнес-класу надзвичайно важлива. Абсолютно всі, від учасників до тренерів групових класів розуміють, наскільки сильно залежить ефективність, досвід, настрій та інтенсивність заняття від музичного супроводження, яке звучить на занятті. 

І якщо говорити про параметри та характеристики музики, які контролює тренер і які стосуються загальної мотивації та інтенсивності, темп музики - один із найголовніших. 

Темп музики - це її швидкість, на груповому тренуванні визначаємо в BPM (ударах в хвилину).

Грамотний інструктор вибере музичний супровід, який відповідає рівню підготовленості та фізичного стану учасників тренування.

Сьогодні, наприклад, темп музики рекомендований для новачків на заняттях степ-аеробіки 118-128 BPM. Під таку музику навіть фітнесисти з невеликим досвідом занять встигатимуть реагувати на команди інструктора, стежити за положенням корпусу та правильною технікою кроку на степ платформу. Якщо група змішана (а так найчастіше і буває на групових тренуваннях), краще підбирати музику, орієнтуючись на менш підготовлених клієнтів. А як же "старічки"? ( вибачте, будь ласка - підготовлені клієнти)", - запитаєте ви. Підготовлені клієнти з досвідом занять можуть додати собі навантаження за рахунок додаткових рухів руками, збільшення амплітуди кроків, стрибків або висоти степ-платформи і т.д. Варіантів багато. За практикою по роботі з музикою та контролю/ регулюванню інтенсивності на груповому фітнес тренуванні приходьте на базовий курс в Школу фітнес інструктора.

Головне пам'ятати - безпека на груповому фітнес-тренуванні понад усе!

Чи володієте ви навичками роботи з музикою на базовому рівні? Перевірте себе: 

Що таке біт/доля?
для чого потрібна  музика?
Що таке ритм? Яка музика є ритмічною?
Яка нога лідирує?

Що таке музичний розмір?
Як рахувати музику?
Як порахувати темп музики?
Яка музика потрібна для вашого формату занять?
Яку музику можна брати на групове заняття, а яку ні? Чому?
Яка гучність музики на занятті безпечна  для ваших клієнтів?
Що таке вісімки і квадрати?
Як  почути квадрат?
Як з ними працювати?
Базові кроки та музика - як поєднати?
А як поєднати голосові та візуальні команди з музикою?
Як зробити урок музично та енергетично гармонійним, таким, щоб ваші клієнти ставали в чергу на ваші заняття та "хворіли" фітнесом?

Про музику в аеробіці та інших групових програмах на наших семінарах: www.fitnesservice.com.ua

і багато-багато практики з музикою)