Тренерський голос та енергетика 

Тренерський голос та енергетика фітнес-презентації

Під час розмов з фітнес тренерами групових занять, як досвідченими, так і новачками, дуже часто виникає питання щодо майстерності тренера

Будь-який досвідчений тренер та викладач-методист відповість: одна з головних професійних компетенцій - комунікаційна.

Для тренера вміння спілкуватись та комунікувати означає ефективно передавати знання, навчати, отримувати зворотній зв'язок, вміти знаходити спільну мову з людьми різної статі, різного віку та соціального статусу, але не тільки. Ще мають велике значення створення комфорту, встановлення емоційного контакту та атмосфера в залі, експресивна насиченість занять, високий рівень мотивації – все можна отримати завдяки майстерній комунікації.

Поговоримо сьогодні докладніше про вербальну комунікацію професійного фітнес тренера – про тренерський голос та команди.

Фізичні характеристики звуку

Фізичні характеристики звуку ви добре знаєте ще з базових курсів для фітнес тренерів (на базових семінарах для фітнес інструкторів ми приділяємо увагу до цієї теми, коли працюємо з власним голосом -  в темі Команди та навігація)

Музика з наукового точки зору представляє собою звукові хвилі, які характеризуються довжиною, частотою коливань, рівнем гучності, тембром.

Частота — це фізична величина,  яка виражає кількість коливань, повторень за одиницю часу. Частота звукової хвилі сприймається людським вухом як тон. Суб'єктивно ви можете оцінити звук за цією характеристикою як високий або низький.

Гучність звуку – фізіологічна характеристика звуку, що відповідає фізичній характеристиці звуку - амплітуді. Гучність звуку вимірюється в децибелах (дБ). Гучність звуку залежить від енергії, що її несе звукова хвиля і яка припадає на одиницю площі. А енергія звукової хвилі визначається амплітудою коливань (амплітудою звукової хвилі називається половина різниці між найвищим і найнижчим значенням щільності).

Тембр звуку визначає його забарвлення. Музичний звук складається з основної частоти та обертонів (додаткових частот). Ці частоти кратні частоті основного тону. Звуки різних музичних інструментів відрізняються саме тембром при однаковій частоті звучання. За тембром ми можемо впізнати та розрізнити голоси своїх знайомих, звучання різних музичних інструментів, співи птахів і т. д.

Звукоутворення

Голосові команди під час заняття по своїй суті - це перетворення тренером повітря на звук. Точніше, результат взаємодії різних елементів нашого тіла: грудної клітини, діафрагми, голосових зв’язок, гортані, носоглотки, рота, язика, піднебіння та  нервової системи. 

Що відбувається в тілі під час звукоутворення?

Головний мозок передає нервовий імпульс і ми вдихаємо - наповнюємо легені повітрям. На видиху діафрагма виводить повітря з легень. 

Якщо прикласти руку до нижньої частини горла і щось сказати, то можна відчути як гортань рухається під час мовлення. Гортань складається з хрящової тканини. Над трахеєю закріплене кільце перснеподібного хряща. До нього по боках підвішена вигнута пластина щитоподібного хряща, а вище 2 черпалоподібних хряща меншого розміру.  Між щитоподібним  та черпалоподібним хрящами натягнута пара зв'язок, занурених в слизову оболонку гортані.  Це і є наші голосові зв'язки.

Зазвичай голосові зв'язки широко розведені, щоб не заважати диханню.  Але коли вам потрібно щось сказати, складна система м'язів навколо гортані зближує хрящі та натягує голосові зв'язки. Регулярний та стабільний під час мовчання ритм вдихів та видихів в цей момент ненадовго порушується керованим викидом повітря з легенів. На початку видиху повітря піднімається  наверх до горла до голосових зв’язок і голосова щілина закривається. Зімкнуті голосові зв’язки перегороджують шлях повітря, стиснене повітря давить на голосові зв’язки і виникає звук (коливання). 

Чим щільніше та і ближче зсунуті голосові зв’язки, тим вище звук. Чим потужніший та швидший потік повітря проходить між ними, тим звук буде голосніший.

Звукові хвилі від коливання голосових зв’язок розходяться по тілу як круги по воді – виникає вібрація в горлі. Звук посилюється та набуває особливого тембру в "органній трубі" - глотці. Після цього звукова хвиля направляється в резонатори: ніс та рот. Там ми оформлюємо звук - артикулюємо.

Людське вухо - приймач звуку – перетворює звук на інші сигнали. Коливання, що поширюються в повітрі, досягають барабанної перетинки та породжують її коливання.

Що таке модуляція і як ми можемо змінювати свій голос

В музиці термін модуляція означає перехід з однієї тональності в іншу. 

А в контексті мовлення модуляція – зміна вище фізичних  параметрів звуку в залежності від змісту, яку ви хочете передати. Вміти модулювати означає вміти змінювати та контролювати голос.

Рух голосу вверх або вниз впродовж фрази називається мелодикою тону. Мелодика наче надає барви слову, розмальовує мову різноманітними відтінками почуттів та емоцій. Зміна висоти голосу - один із найбільш значних засобів його виразності. 

Одна і та ж фраза в залежності від інтонації (зміни тону) може міняти свій зміст. Наприклад, «Тренування почалося» може прозвучати радісно та весело або сумно і приречено, або з погрозою, або взагалі перетворитися на питання. Велике значення в побудові вдалої інтонації грає каденція – закінчення фрази.

Для розвитку навичок модулювання висоти голосу можна використовувати спеціальні вправи.

Дуже заважає фітнес тренеру в роботі так зване затиснення голосу. Під час розмови зазвичай висота голосу тримається в межах, що вимагають найменшого напруження голосових зв'язок: у чоловіків, якщо виразити в музичних тонах від A до E, у жінок і дітей - на октаву вище. Якщо тренер невдало вибирає тон, не вміє добре інтонувати (наприклад, говорить завжди високо та напружено), голос негнучкий (немає швидкого впевненого переходу між тонами), не дихає правильно -  зв’язки та гортань в такому випадку напружуються, ви можете помічати скутість, затиснення м'язів голосового апарату. Треба попрацювати з модуляціями, гнучкістю голосу, розширити діапазон, регулярно робити дихальні вправи. 

Гнучка зміна гучності та тону голосу дозволяє досягти різноманітності в фітнес презентації, робить її цікавішою та приковує увагу до певних частин заняття. Як далі побачимо, інтонація, зміни гучності  та темпу мовлення можуть впливати на загальну енергетику тренування і бути маркером хронометражу тренування. 

Для підсилення гучності голосу використовуйте мікрофон в залі групових занять. Мікрофон - дуже важливий інструмент для боротьби з пошкодженням голосу, особливо якщо ви працюєте з великими групами. З мікрофоном ви можете говорити спокійним голосом, зберігаючи гучність нижчою, ніж зазвичай, і учасники тренування будуть вас добре чути. Це дасть вам змогу подовжити строк вашої професійної кар'єри тренера групових програм.

Голос - інструмент професійної діяльності фітнес тренера. В роботі тренера групових програм супроводжують серйозні голосові навантаження. Тому треба пам'ятати про обмеження гучності, обмеження в кількості групових тренувань, голосову гігієну. 

А що робити, якщо голос вже осип і ви відчуваєте дискомфорт? Для відновлення найголовніше – мовчати. Використовуйте на групових заняттях переважно невербальні команди. Пийте напої невеликими ковтками. І якнайшвидше зверніться до фахівця - лікаря-фоніатра.

Темп мовлення тренер протягом фітнес заняття узгоджує з музикою, адже музика задає часову модель тренування. Попередні команди про наступні кроки, вправи та зворотній відлік повинні бути точними та своєчасними, інакше присутні на тренуванні просто не будуть встигати робити їх разом з музикою – це базові навички. Базові навички тренера групових програм формуються на перших семінарах для тренерів-початківців – Базових курсах, які часто так і називаються – Basic skills. Але темп та ритм інших команд можуть змінюватись в процесі практики лідирування. По-перше, для передачі певного об’єму інформації, по-друге – для більшого експресивного впливу на настрій та емоції людей. І майстерне володіння темпом та ритмом команд для досягнення якогось певного емоційного ефекту – це вже майстерність.

Наприклад, щоб передати певну пристрасть та емоційний підйом - треба більш висока гучність, більш високий тон голосу та прискорений ритм мови. Хочете зробити ефект ще сильнішим? Додайте невербальну комунікацію! Зробіть крок вперед до групи, зробіть широкий жест руками і встановіть послідовно з декількома членами групи зоровий контакт! Тоді експресивний вплив буде ще сильніший. А якщо ваші дії співпали з кульмінацією в музичному треклисті – це круто!

Кьюінг та музика – єдина система

Тренеру потрібно навчитися користуватися голосом не тільки як виразним засобом мови, щоб спілкуватися з клієнтом та передавати інформацію, а і майстерно доповнювати енергетику музики, використовуючи силу голосу, власну харизму, підсилюючи виразність музичного супроводження. 

Уявіть собі звичайне заняття, яке тренер проводить монотонно – промовляючи всі команди з однаковою гучністю та без модуляцій. Голос тренера невиразний та незмінний, суто інформативний. Присутні на такому занятті швидко втрачають фокус, їм складно, прийдеться задіяти внутрішні ресурси, щоб зберегти концентрацію та мотивацію продовжувати.

І інша ситуація. Графік заняття з точки зору енергетики тренера представляє собою синусоїду. Голос періодично стає сильнішим та гучнішим у відповідальні моменти високого навантаження та концентрації. 

В залежності від структури заняття тренер за допомогою музики та модуляцій голосу створює енергетичні кульмінації – вони , як правило співпадають з тими частинами в структурі тренування, де ми виходимо на пік запланованого навантаження – на цільовий пульс (наприклад, для аеробного тренування може бути 80% від максимального). Висока енергетика презентації та кульмінаційний момент музичного треку допомагають клієнтам з легкістю та задоволенням подолати  цей етап, а за ним обов’язково йде невелике зниження інтенсивності та емоційний відпочинок. Тоді голос зменшує напругу, заспокоює та дає можливість відновити сили. Тренер додає паузи.  Такі хвилі вниз–наверх по хронометражу заняття співпадають з енергетичними «ямами» та підйомами музичного супроводу.  Аеробне заняття представляє собою в такому випадку єдину ефективну працюючу систему: музика- фізична активність- тренерська комунікація.

У контексті енергетики заняття чітко видно різницю між досвідченим майстер-тренером та тренером -початківцем.

Практика наставництва в фітнес індустрії. Хто такий ментор?

Найпопулярнішими в роботі з такими просунутими тренерськими навичками є методи наставництва. В груповому форматі (наприклад, на семінарі) можна отримати якісь загальні знання та навички, але вже на наступному етапі роботи в кожного тренера формується свій індивідуальний стиль і робота в групі стає не такою ефективною. Індивідуальний аналіз та оцінка презентації дають набагато кращий ефект.

Для вдосконалення просунутих навичок використовується хронометрування фітнес заняття або його фрагментів – для розуміння моторної щільності заняття, за пульсом – для оцінки ефективності аеробного тренування, за типом та ефективністю використаних вербальних та невербальних команд - для оцінки комунікаційних навичок, за музикою – для оцінки музичних навичок і т.д

В якості ментора – наставника виступає експерт в даному напрямку фітнесу. Він заповнює оціночні таблиці, та на основі аналізу виділяє навички, які потребують вдосконалення та пропонує ряд вправ на відпрацювання. 

Під час таких тренувальних сесій для порівняння ефективності роботи використовується аудіо та відео зйомка.

Як завжди, невеличкий чек-лист для самовдосконалення

Проаналізуйте відео фрагмент свого групового заняття та дайте відповіді на наступні питання:

1. Як часто слухаю свій голос? Чи подобається він мені?

2. Як можу охарактеризувати свій голос?

3. Чи мої попередні команди назв кроків/вправ та зворотній відлік є своєчасними?

4. Як часто використовую технічні коментарі та мотиваційні команди? 

5. Чи відрізняються коментарі щодо техніки виконання вправ та мотиваційні команди інтонаційно? 

6. Які мої команди найгучніші?

7. В які моменти темп моєї мови найшвидший?

8. Чи роблю паузи? В які моменти?

9. Чи використовую свідомо в процесі проведення фітнес тренування зміни інтонації? Гучності? Темпу та ритму мовлення? З якою метою?

10. Яка гучність мого голосу під час заняття в дБ? Яка гучність музики в дБ?

11. Чи вмію я працювати з мікрофоном?

12. Скільки часу в відсотковому співвідношенні я проводжу заняття в дзеркальному відображенні? Як часто переміщуюсь? Як розповсюджується мій голос по залу?

13. Чи використовую я плани-конспекти при підготовці до фітнес тренування? Чи є в них відмітки щодо команд/музики/енергетики?

14. Як виглядає хронометраж мого групового заняття за пульсом? Чи співпадають пульсові кульмінації з енергетичними в презентації, з музикальними?

У  вас виникли питання про тренерські навички та голос? Звертайтесь до нас - з задоволенням будемо відповідати!
fitnesservice.edu@gmail.com 

Для формування базових та просунутих навичок тренера групових програм чекаємо на наших семінарах +38 (067) 5045609