Сезонність в фітнесі

Сезонність – це добре чи ні? Чи можна уникнути падіння потоку клієнтів та зберегти високий попит і відвідуваність в низький сезон? 

Як ефективно використовувати високий сезон і хто такі весняні клієнти - «просліски»? Як фітнес менеджеру розрахувати коефіцієнти сезонності та  використовувати їх в плануванні? 

Фітнес- сезонний бізнес. Але це неточно

Не секрет, що фітнес – бізнес сезонний.  Якщо маєте відношення до фітнес бізнесу, то напевно помічали, що влітку та на новорічні свята людей в фітнес клубах обмаль, а в січні, навесні та з початком фітнес сезону восени зазвичай повний зал клієнтів. 

Сезонність зима-весна-літо-осінь з їх високим або низьким попитом на фітнес послуги притаманна фітнес бізнесу абсолютно природньо, як і ряд інших суто «фітнесових» проблем. Таких як, наприклад, нерівномірне завантаження фітнес зон протягом тижня або незбалансованість протягом дня з «мертвими» робочими годинами. 

Фітнес-клуби зазвичай мають схожі тенденції відвідуваності. Найнавантаженіші дні — понеділок, вівторок та субота. Найповільніші дні — четвер і п'ятниця, а найнавантаженіші місяці — з січня до квітня. Найповільніші місяці — з червня до серпня.

Але не в усіх фітнес підприємствах тенденції відвідуваності в різні сезони однакові. Отже, не все так просто. 

Cезонність сильно впливає на роботу фітнес клубів та студій, і є значні коливання відвідуваності, продажів абонементів та додаткових послуг впродовж року. Треба прийняти сезонність як даність і почати з нею працювати. 

Навіщо фітнес менеджеру знати як змінюються звички споживачів фітнес послуг?

Відстежуючи, як змінюються звички клієнтів, фітнес клуби  можуть адаптувати свою стратегію, пропонуючи спеціальні програми чи заходи, щоб зберегти, залучити нових та повернути старих клієнтів протягом різних часових періодів, оптимізувати витрати, вдало прогнозувати попит, підтримувати інтерес клієнтів до занять фітнесом, оптимізувати час роботи фітнес персоналу. Якщо ви тільки відкриваєте фітнес клуб  – спланувати попередні продажі і спланувати переговори з орендодавцем на певний період, бо тут сезонність буде відігравати провідну роль.

Мабуть, найскладніше на старті -  аналітика, моніторинг, прогнозування та постановка цілей. Але не будемо поспішати та почнемо з самого початку.

Що таке сезонність?

Будь-які передбачувані зміни чи закономірності у часі, що повторюються щорічно, будемо назвати сезонними.

Сезонність попиту на фітнес послуги та відвідуваність здебільшого визначається тим як змінюються звички та поведінка споживачів фітнесу протягом року. Погода, календарні події, культурні традиції, звички та навіть фізіологія мають значний вплив на поведінку людей.

Спробуємо охарактеризувати кожен сезон (осінь-зима-весна-літо) з точки зору активності споживачів та стереотипів поведінки, а також типових проблем та задач фітнес менеджера в кожен період.

Осінь

Традиційно в фітнес бізнесі відлік починають з так званого початку сезону – з початку осені, з вересня. 

Вересень – початок нового навчального року. Це той час, коли люди повертаються з відпусток і починають життя з чистого листа – планують відвідування фітнес клубу, вибирають місце для занять фізичною активністю собі і дітям, вибирають фітнес тренера та формат занять, формують свій індивідуальний розклад тренувань.

Менеджер або координатор групових фітнес програм складає новий розклад групових занять і запускає його саме з вересня (можливо, в тестовому варіанті трохи раніше - наприкінці літа) формуючи потік нових клієнтів 

Протягом місяця йдуть активні продажі абонементів та клубних карток до фітнес клубів, люди починають тренуватися але у жовтні більша частина кудись зникає. Куди зникає і чому? Це питання до фітнес менеджера - тут треба дивитися на цифри.

Кількість відвідувань впродовж того як дні стають коротшими і холоднішими, падає, і відповідно скорочуються подовження карт та абонементів. У пріоритетах ваших клієнтів — все, що завгодно: робочі питання, проблеми з дітьми,  вирішення своїх фінансових питань, купівля чи ремонт житла, річна звітність тощо. Фітне  в списку цих задач не завжди на першому місці. Відвідування фітнес клубу часто відходить на другий або третій план.

Осінні проблеми 

Відсутність стратегії та опрацьованих сценаріїв роботи з клієнтами- початківцями, неналагоджені бізнес процеси, відсутність статистики та аналізу основних показників роботи фітнес клубу, небажання працювати з даними – відома проблема багатьох фітнес менеджерів. 

Що робити в вересні-жовтні? 

Відстежувати клієнтів, які недавно почали тренуватися, надавати їм додаткову інформацію, підтримку, розробляти спеціальні стартові програми для початківців, приділяти увагу сценаріям роботи з такими клієнтами, «пройти з ними» цей шлях, виявивши болі та проблеми перших місяців адаптації в фітнесі. Важливим тут є усвідомлення, що це не проблема лише фітнес тренера або сервіс менеджера – це загальна задача на стику всіх департаментів. І від того які в вашому фітнес клубі є програми адаптації нових клієнтів, залежить який відсоток таких клієнтів продовжить активні тренування в жовтні, листопаді і т.д (відсоток подовження). Надавайте відвідувачам вигідні можливості довгострокових підписок та карт – це допоможе створити корисні звички регулярно тренуватися у ваших клієнтів. 

В цей період важливо надати своїм послугам додаткової цінності та подбати про організованість та комфорт клієнта, оптимізувавши робочі бізнес процеси. 

Зима

Причина зимового сезонного спаду - зниження купівельної активності, що більшою мірою пов'язане із впливом природи, на яку фітнес менеджер впливати не в змозі. Більшість споживачів на початку зимового сезону відмічають також і зниження фізичної активності: хтось впадає у сплячку до весни, а хтось просто не може себе організувати або переключає фокус уваги на зимові свята.

Зимній сезон також характеризується підвищенням споживчої активності (це в кращому випадку) перед Різдвом та Новим Роком та "мертвим сезон" після свят.

В першу чергу така поведінка клієнтів пов'язана із новорічними святами та канікулами, які затверджені на законодавчому рівні. Більшість людей планують відпустки на ці дати, виїжджають до родичів та відпочивають в колі сім’ї.

Задачі фітнес менеджера на зимовий фітнес сезон

Задача команди фітнес клубу – зберегти регулярний режим занять фітнесом, допомогти втримати почуття внутрішньої мотивації, запропонувавши відповідні продукти і фітнес програми. Можливо, це будуть програми Mind&body та духовні практики для збереження працездатності, покращення самопочуття та пошуку гармонії, можливо, танцювальні класи та аеробіка для здоров'я та гарного настрою.

Для профілактики відтоку клієнтів перед святами можна запланувати реферальні програми та цікаві клубні заходи, під час яких можна запропонувати відвідувачам не тільки зайняття спортом та фітнесом, а спільне святкування і відпочинок в здоровому форматі. Це можуть бути різдвяні ялинки для дітей, якщо у вас сімейний фітнес клуб, танцювальні фітнес вечірки, фітнес туризм, дитячий спортивний табір, спеціальні святкові аутдор програми, фітнес турніри та челенжі, фотосесіі в фітнес стилі, подарункові сертифікати . Більше подробиць про організацію фітнес заходів у статті Event маркетинг в сфері фітнес послуг

Емоції відіграють важливу роль у сезонній поведінці наших відвідувачів. Наприклад, протягом зимового святкового сезону більшість з нас відчувають ностальгію, ми стаємо більш сентиментальними і менш раціональними – піддаємося емоціям, залучаємося до нових активностей, спілкуємося та радіємо життю. Свята та святкові заходи часто пов'язані з емоціями. Це чудовий спосіб залучити прихильників та створити потужне фітнес ком'юніті – справжній клуб фанів фітнесу з спільними ідеями та цінностями. 

Після нового року атмосфера свята поступово зникає. 

В багатьох фітнес клубах  у січні у фітнес-клубах затишшя. Отже, саме час прокинутися якнайшвидше, провести для клієнтів тематичні майстер класи, запропонувати нові програми та зробити цікаву акційну пропозицію. 

Виходьте із “новорічної коми” раніше за інших!

Іноді поведінка людей швидко змінюється одразу після Різдва, прямо починаючи з 1 січня. На прикладах високої конверсії продажів фітнес застосунків і онлайн тренувань вже декілька років ми за статистикою бачимо, що люди починають тренуватися виконуючи новорічні обіцянки та займатися своїм здоров’ям одразу після свят. Реклама в інтернеті, яка просто була неефективною до 1 січня, раптом в один момент стає надзвичайно прибутковою.

Обов’язково використовуйте пору виконання новорічних обіцянок! В цей короткий період до середини січня останні роки демонструє короткий, але дуже потужний пік підвищення активності споживачів. 

Це підходящий період для реферальних програм на кшталт «приведи друга і отримай місяць фітнесу в подарунок». Використовуйте будь-які способи, які допоможуть клієнтам виконати новорічні обіцянки «фітнес з нового року» чи «новий рік- новий я» та залучитися до здорового способу життя. 

Не слід також забувати, що взагалі в середньому низький зимовий сезон – найкращий спосіб відпочити та підготуватися до високого весняного сезону. Це час для планування та запуску нових проектів.

Весна

Весною прокидається не тільки природа. «Весняне пробудження» притаманне і сфері фітнесу. Весна для фітнес індустрії – особливий період, вона надає енергії та наповнює ентузіазмом. 

Щоб успішно увійти в весняний сезон, треба залучити максимальну кількість новий та старих відвідувачів. А для цього треба допомогти потенційним клієнтам уявити, як відвідування фітнес клубу змінить їхнє життя. Якісна реклама, використання каналів цифрового маркетингу, таких як соціальні мережі, регулярні електронні розсилки, пошукова оптимізація (SEO) допоможе вам охопити більше людей з меншими витратами. обов'язкову перевіряйте, які канали найефективніші для вашої цільової аудиторії, щоб не витрачати зайвих грошей.

Не забувайте створювати цікавий унікальних контент. Створення сезонного контенту - чудовий спосіб взаємодіяти з клієнтами та розвинути свій бренд. Наприклад, про напишіть про весняні тенденцій спортивної моди або, якщо випродаєте дієтичні добавки спортивну їжу - діліться сезонними кулінарними рецептами здорової кухні. Про це можна почитати в нашій статті Контент план фітнес студії

Запустіть марафон підготовки до літа, поділіться результатами та успіхами своїх клієнтів. Це створить додаткову мотивацію та підвищить залучення вашої аудиторії. 

Весняні клієнти або «проліски» в фітнес клубі

«Підсніжники» або «проліски» (так ніжно називають весняних і, нажаль , непостійних відвідувачів фітнес клубів тренери та адміністратори) прокидаються ранньою весною, завзято занурюються в світ спорту та фітнесу, але їх зацікавленість швидко спадає, бо метою була лише підготовка до весняно-літнього сезону. Часто хочуть швидкого результату та не завжди отримують задоволення від фітнес тренувань. Це сумно.

Як і на початку фітнес сезону в вересні, тут вкрай необхідні програми та сценарії роботи з новими клієнтами.

Що треба зробити, щоб більша частина весінніх клієнтів не відсіялася? Потрібно пам'ятати, що з більшою ймовірністю споживачі фітнес послуг залишаються в клубі, якщо їхні потреби задовольняються, а очікування виправдовуються. Головне завдання команди фітнес клубу - перетворити заняття фітнесом на звичку. І тільки завдяки майстерності та переконливості фітнес тренерів такий відвідувач може переглянути своє відношення до мети тренувань, переформовувати цілі та продовжити свою фітнес подорож- стати постійним стабільним споживачем фітнес послуг.  

Літо

Що ми знаємо про літній сезон?

Ще 15-20 років тому літній сезон для фітнес клубів був однозначно мертвим сезоном з низькими показниками продажів і найнижчими коефіцієнтами сезонності. 

Cьогодні ситуація інша. Звичайно, з початком літнього сезону завжди з'являється побоювання, що відвідуваність клубу різко зменшиться. Але залежить від формату клубу, різноманітності сезонних послуг та вашого бажання.

Якщо вам навесні вдалося створити потік клієнтів, прищепити їм звичку займатися фітнесом, потрібно просто підтримувати цей інтерес на належному рівні, слідкуючи за коефіцієнтами подовження 

У літні місяці споживачі, як правило, витрачають більше грошей на заходи на свіжому повітрі, такі як відпустка, барбекю та пікніки. Це означає, що фітнес клуби, які пропонують продукти або послуги, пов'язані з цими видами діяльності, ймовірно, матимуть збільшення продажів протягом літнього сезону. В першу чергу це аутдор програми в вигляді регулярних класів на вулиці, таких, наприклад, як біговий клуб або функціональні тренування, йога…

Окрема тема, яка може диверсифікувати доходи - виїзні фітнес-тури та спеціальні заходи. Вони не тільки сприяють підвищенню мотивації, а і формують ком'юніті, підвищуючи лояльність клієнтів.

Існує ще безліч способів зменшити літній «сезонний» ефект і вирівняти коефіцієнти сезонності. Тут виникає питання – чи потрібно «боротися з вітряками»?

Іноді з сезонністю не потрібно боротися, бо це природній цикл роботи вашої компанії. В фітнес бізнесі низький сезон влітку дуже часто використовується для підготовки до високого сезону. Це час, який можна витратити на ремонт фітнес залів та обладнання, навчання та атестацію фітнес персоналу, підвищення якості сервісу, запуск та тестування нових програм та каналів комунікації, підготовку маркетингових матеріалів та заходів до нового сезону. 

Підведемо підсумки. 

Основні сезонні фактори які спричиняють падіння попиту на фітнес послуги:

1. Стереотипи та поведінкові шаблони цільової аудиторії

2. Свята та календарні події

3. Сезонні особливості та погодні умови

4. Ділова активність та відпустки

5. Діти та цикли навчання-відпочинку у дітей

6. Бюджет

Що «болить» в фітнес клубі, коли наступає низький сезон:

З кожним з цих пунктів можна працювати. Отже, для фітнес менеджера або координатора фітнес програм можна виділити наступні сезонні  задачі:

Аналіз сезонності

Перше, що треба зробити, перед тим як занурюватися в роботу - прорахувати сезонність та проаналізувати ситуацію саме в вашому  клубі або фітнес-студії

Знати свої коефіцієнти сезонності потрібно для:

Сподіваюсь, в вашому фітнес клубі працює CRM і ви маєте всю необхідну інформацію під рукою або можете її отримати в пару кліків. Якщо ні, будемо створювати табличку в Exel (старий добрий, як мої улюблені адідаси, олдскул)

Є декілька способів. Якщо ви менеджер або координатор групових занять почніть з найпростішого – потренуйтеся складати табличку коефіцієнтів сезонності по місяцях.  Причому я пропоную вам порахувати відвідуваність групових програм - наприклад, кількість візитів. 

Табличка коефіцієнтів сезонності по місяцях

Розрахунок коефіцієнтів сезонності  включає в себе наступні етапи:

Обчислення коефіцієнтів сезонності допоможе оптимізувати бюджет та маркетингові стратегії відповідно до сезонних змін.

Сезонність глибоко впливає на поведінку споживачів, а це сприяє коливанням попиту на фітнес послуги протягом року. Прийняття концепції сезонності, її розуміння та ефективна стратегія роботи з сезонами допоможе фітнес бізнесу отримати конкурентну перевагу та оптимізувати роботу, щоб максимізувати прибуток.

Для досвідченого фітнес менеджера сезонність – це не просто «скоротити розклад групових класів та зробити весняні пости в інстаграмі». Фітнес менеджер або координатор групових програм мають планувати маркетингові заходи, графіки та розклади роботи, бюджет департаменту враховуючи сезонні показники.  Треба мати повноцінну стратегію роботи із сезонністю. 

Не перекладайте відповідальність за свої помилки на сезонність. Краще переверніть все з ніг на голову - зробіть сезонність своєю суперсилою!