Формуємо музичні навички - спеціальні вправи для тренерів новачків

Формуємо музичні навички - спеціальні вправи для тренерів новачків 

"Ритм в музиці - це пульсація, що свідчить про життя..." 

А. Г. Рубінштейн

Ви новачок в професійному фітнесі та хочете працювати з групою?
Почніть з музики!

Музика  - енергія групових програм, і без неї неможливо уявити сучасний фітнес. 

Іноді непрофесіоналам здається, що працювати з музикою просто і весело, бо відчуття метру і ритму сприймається дуже природньо. Але все не так просто – автоматизація музичних навичок потребує часу та спеціальної підготовки.

За нашим багаторічним досвідом навчання фітнес тренерів темпи формування ритмічних навичок дуже різняться – в залежності від досвіду, швидкості сприйняття інформації та загальної цілеспрямованості учнів вони формуються протягом перших декількох тижнів. За один-два дні можна отримати інформацію про те, як формуються навички, засвоїти лексику та основи музичної грамоти, але для формування самих навичок потрібна певна кількість годин практики та безліч терпіння.

З чого почати? Метроритм в роботі фітнес тренера групових програм

Необхідний етап формування музичний навичок на початку кар’єри тренера групових занять  - метроритмічні навички

На базовому курсі для тренерів групових програм зазвичай ми говоримо про значення музики в тренуванні, але з точки зору практики на перших заняттях в основному зосереджуємося на функції музики як метронома – синхронізатора музики і руху. В цей початковий період найважливіший елемент музики для фітнес тренера метроритм. 

На початковому етапі формування музичних навичок є сенс свідомо абстрагуватись від  інших важливих складових музики (мелодії, гармонії, фактури, динаміки, музичної форми..) і від ритму та ритмічних малюнків, формуючи базовий рівень відчуття метроритму, який тісно пов'язаний з рухом та моторикою. 

Метр, такт і музичний розмір

Ключовими поняттями в даних період навчання тренера є метр, такт і музичний розмір

Метр - це міра, що створює уявну координатну сітку часу, яка складається з безперервного чергування рівних за тривалістю сильних і слабких ударів

Такт - це одиниця музичного метра, що починається з найбільш сильної частки і закінчується перед наступною, рівною їй за силою

Музичний розмір — дріб, що позначує ритмічний порядок та величину такту в музиці (наприклад, 4/4 - музичний розмір "чотири чверті")

Верхня цифра (чисельник) вказує кількість, а нижня (знаменник) — тривалість часток (називаємо іноді "долі"), що складають такт

Важливо розуміння тренером різниці між метроритмом та ритмом (ритмічним малюнком).

Метр - це основа з клітин-тактів, на яких накладається  ритмічний малюнок, який може змінюватись .

Метроном

Для тренерів -початківців без досвіду роботи з музикою та складнощами в відчутті метру корисною буде додаткова робота з метрономом в практичних заняттях

Метроном – спеціальний прилад, який відзначає короткі проміжки часу рівномірними ударами. Найчастіше використовується музикантами як точний орієнтир темпу під час виконання музичного твору під час репетицій.

Якщо є бажання попрацювати з метрономом, ви просто можете вбити слово «Метроном» і запустити будь-який варіант програми (вони всі більш0менш схожі). Виставляйте темп близько 120 ударів і слухайте, рахуйте, рухайтеся. На початку навчання з метрономом набагато легше працювати ніж з музикою, бо вас не відволікають складний ритм, мелодія, і інші елементи музики. 

В простому розумінні метроритм – це просто групи подібних звуків, що протягом якогось періоду часу рівномірно повторюються. 

Сприйняття ритму мозком

Як мозок сприймає ритм? Адже щоб дізнатися про ритм, мозок повинен контролювати час та запам'ятовувати удари одночасно з їх відтворенням. Тільки таким чином буде він зможе дізнатися про групування звуків і повторення групи звуків у режимі реального часу. 

Сприйняття мозком часу та організація пам'яті – дуже складні і цікаві питання. Мозжечок, тім’яна частка та базальні ганглії – це ті структури мозку, які допомагають лобовій частині головного мозку організувати запам’ятовування і групування звуків, розрахувати активність м'язів, послідовність дій і часові інтервали, створити загальне «відчуття ритму». 

Окремі біти музики сприймає короткочасна пам'ять. Короткочасну пам'ять можна описати як оперативну пам'ять комп'ютера. Вона використовується в поточній роботі, а потім стирається повністю, ніби ви цей комп'ютер вимкнули і нічого не зберегли. 

Місткість такої пам'яті досить обмежена. Досліди показують, що вона становить, як правило, від 3 до 7 об’єктів. Мозок зводить великі одиниці, що повторюються (або маються спільні риси) до більш простих і дрібних - робить угруповання об'єктів. Такий спосіб групування називається «чанкінг» (англ. chunking). Ідеальний розмір для чанків букв та цифр, неважливо осмислених чи ні, становить 2-4 одиниці. А вже такі групи використовуються для аналізу та зберігання в робочій пам’яті.  

Такий приклад розбиття на чанки ви можете почути прямо зараз.  Послухайте, як годинник відраховує секунди. Послухайте хоча б півхвилини. Ви почуєте «тік-так-тік-так» - звуки ніби трошки акцентовані і цей цикл (чанк) повторюється через кожні 2 удари. Але ж це ілюзія! Однакові звуки «тік тік тік тік…» інтерпретуються так мозком, щоб краще систематизувати те, що ви чуєте. Ваш мозок дуже любить створювати правила і системи. Він будує ритм навіть там, де його немає!

Якщо ви працювали з метрономом, ви теж могли почути і знайти в абсолютно однакових ударах систему – групувати по 2 або 4 удари, створюючи у себе в голові такти і розставляючи акценти. Дуже цікавий ефект!

Так само мозок працює і з мовою. Він може розглядати як єдине ціле знайомі фрази і навіть цілі речення, а не лише окремі слова. За допомогою чанкінгу ми можемо утримувати в робочій пам'яті більше інформації та будувати довгі та складні речення та фрази.

Доречі, короткочасна пам'ять в музиці і не тільки спирається переважно на акустичний (вербальний) код для зберігання інформації. Ви могли це помітити, коли, наприклад, намагалися запам’ятати невеликий цифровий код. При вербальному мовленні код запам’ятовується краще. Тому найкращий варіант роботи з метроритмом і ритмом для фітнес тренера на початковому етапі – проговорювання, рахування і навіть спів! 

Обов'язково рахуйте вголос удари музики впродовж такту або музичної вісімки – це допоможе вам краще опанувати 32-бітну систему і дозволить звикнути до свого голосу та почати його контролювати.

Музичний розмір

Простих розмірів лише два – дводольний (2/4) і тридольний (3/4). З цих простих розмірів утворюються складні. 

На практиці метр маршу групує звуки по 2, а метр вальсу - по 3, тому слухаючи марш ми будемо рахувати раз - два| раз - два| раз - два, а вальс будемо рахувати  раз - два - три| раз - два - три| раз - два - три.

4/4- складний розмір, але він дуже просто зволиться до 2/4. Розмір 4/4 (чотири чверті) містить чотири долі, і тривалість кожної дорівнює одній четвертній ноті. Цей розмір складається  із суми двох простих розмірів 2/4, у ньому два акценти – на першій частці та на третій. Перша частка називається сильною, а третя, якій відповідає початок другого простого розміру, називається відносно сильною, яка слабша, ніж сильна.

Використання дводольних та чотиридольних (які теж зводяться до дводольних) музичних розмірів в групових фітнес програмах в не є випадковістю.

Як і не є випадковістю надзвичайна популярність дводольної та чотирьохдольної музики. Це обумовлено нашої тілесністю і самим феноменом музики.

Про це ми з вами будемо спілкуватися на семінарі Розмови про музику: Геометрія ритму для досвідченого тренера групових програм: як маніпулювати за допомогою музики

Темп, BPM

Важливо зрозуміти, що музичний розмір не пов'язаний зі швидкістю. Музичний розмір позначає лише структуру або порядок такту. Часто новачки помиляються, думаючи, що розмір якимось чином впливає на темп музики (наприклад, 2/4 - це повільніше ніж 4/4), але це не так!

Темп - це швидкість відтворення музики. 

В музиці використовують італійські позначення темпу (так історично склалося) -  allegro, andante (традиційно для класичної музики), або англійські -  fast, slow, що характерніше для джазу та іншої сучасної музики. Іноді темп позначений числами, що вказують на тактів за хвилину - в хореографії, наприклад.

В групових фітнес програмах найчастіше використовується позначення темпу в BPM.

BPM – це абревіатура від англ. beats per minute, що означає кількість ударів за хвилину.

Музична вісімка і музичний квадрат

Оскільки в групових програмах використовується переважно чотирьохдольна музика (музичного розміру 4/4), найчастіше тренерами в практиці використовується групування бітів по 8, що носить назву "музична вісімка".

Чому саме вісімка? Бо такі музичні характеристики є оптимальнішими для запам'ятовування рухів і вправ. Пам'ятаєте, що мозок дуже любить групувати все чанками? Ось такий саме процес відбувається і з фізичними рухами. 

Чотири вісімки за схожою схемою групуються в музичну фразу - музичний квадрат, що складає 32 біти.

Музика допомагає нам запам'ятовувати і відтворювати рухи, задає метроритм для виконання вправ. Музика є своєрідною метричною сіткою для планування тренером вправ.

Оволодіння первинними музичними навичками відбувається через слухання музики та активний рух

Почніть слухати музику. Причому намагайтеся практикувати активне слухання. Що значить активне? Це коли процес слухання музики відбувається цілеспрямовано, а не доповнюючи якийсь інший напрямок діяльності. Для активного слухання музики вам потрібна увага та концентрація. 

Вибирайте для практики ритмічну не дуже  швидку музику (темпу 124-132 BPM) музичного розміру 4/4 і обов’язково ту, яка вам подобається.

1. Слідкуйте за ритмом (відчувайте кожний біт)

2. Відстукуйте біти або плескайте в долоні на кожну долю

3. Почніть рухатись разом з бітом: це можуть будь-які рухи руками, плечима або кроки на місці

4. Рахуйте метричні долі впродовж такту (1-2-3-4) або вісімки (1-2-3-4-5-6-7-8) вголос

5. Якщо складно утримувати біт – попрацюйте без музики з онлайн метрономом  (Пам’ятайте! 4/4 і темп близько 128 BPM) – відчуйте метроритм тілом 

6. Намагайтеся відстежувати долі сильні та слабкі 

7. Плескайте в долоні в початок такту, потім в початок вісімки

8. Слідкуйте, що відбувається з темпом музики – де музика сповільнюється, де прискорюється

9. Спробуйте порахувати темп музики (рахуємо кількість бітів за 15 секунд та множимо на 4)

10. Послухайте та спробуйте відрізнити музику повільну (до 120 BPM) і швидку (за 140 BPM)

11. Шукайте початок  музичної фрази (квадрату) та плескайте в долоні на початку

12. Відрізняйте першу, другу, третю та четверту вісімки в квадраті – проговорюйте та відстукуйте біти

13. Більше рухайтеся з музикою 

Спробуйте під час роботи з музикою спіймати особливий стан усвідомленості та може навіть своєрідної медитації - не переключайтесь між вправами занадто швидко. Працюйте з кожним музичним завданням хоча б протягом треку – відчуйте задоволення від прослуховування музики та простих рухів.

В наступному блоці вправ поєднайте більш координаційно складніші рухи (пропонуємо робити базові кроки аеробіки: ві степ або степ-тач, наприклад) з бітами/ вісімками/ квадратами. Рахуйте кількість кроків в зворотньому порядку – це допоможе вам в майбутньому добре «утримувати квадрат» та своєчасно давати команди.

Активне слухання музики, спеціальні метро ритмічні вправи, руханки та аеробні заняття, співи та гра на музичних інструментах сприяють розвитку метроритмічних вмінь фітнес тренера, які необхідні в успішній професійній діяльності. 

Сподіваємося, музика буде вашим натхненням та вірним помічником в групових тренуваннях!

Формуванням та вдосконаленням професійних навичок фітнес тренера групових занять (в тому числі і навичками роботи з музикою) ми займаємося на базовому курсі Тренер групових програм - Basic slills

Попередня реєстрація обов'язкова:   +38(067) 5045609 (вайбер, вотсап, телеграм)

Для перевірки своїх музичних компетенцій використай невеличкий чек-лист:

1. Чи працюю я музично та гармонійно рухаючись та синхронізуючи вправи згідно з бітами/вісімками/квадратами?

2. Чи враховую я знання про вісімки та квадрати складаючи програму аеробного тренування?

3. Чи можу я порахувати темп музики?

4. За якими критеріями підбираю музику на групове тренування? Чи можу я визначити – чи підходить музика для заняття?

5. Якої гучності повинна бути музика на фітнес тренуванні?

6. Яка музика для групових фітнес програм називається професійною?

7. Як я можу змінювати музичні характеристики для регулювання навантаження під час аеробного тренування? 


Більш докладно про музику та інші навички фітнес тренера на семінарах  www.fitnesservice.com.ua

Є питання? Пишіть на fitnesservice.edu@gmail.com