Мабуть, кожен інструтор групових занять знає, що команди бувають голосові та візуальні, а чи кожен використовує весь можливий арсенал команд на класах і чи це справді так потрібно? Чи можна обійтися без деяких команд???
Наша відповідь: звичайно ж, можна! але...
Ви, мабуть, добре знаєте, що існує дуже багато різних програм і форматів групових занять.
Є програми фрістайл, які ви розробляєте самі, одночасно виступаючи в ролі автора та інструтора
Є релізові програми, які вже хтось розробив та запатентував. І якщо ви хочете проводити дану програму, то повинні пройти спеціальне навчання і отримати ліцензію аба патент на проведення
Наприклад, фітнес програми Zumba@ Fitness або Port de Bras. В таких програмах своя методологія викладання, і , відповідно, деякі з класів проводяться без вербальних команд (тільки візуальні).
І навпаки, в програмах, де ваші руки будуть зайняті, припустимо, обладнанням, ви будете більше використовувати голос і не зможете давати команди лише візуально.
Своєчасними
Щоб встигли почути (побачити) команду, осмислити її і правильно виконати, необхідно подавати команди заздалегідь. Це робиться, як правило, за 2 рахунки, якщо команда коротка, або раніше, якщо команда містить кілька слів або жестів
Такими, що легко читаються (інтуїтивними)
Команди мають бути інтуїтивно зрозумілими навіть людині, яка раніше не займалася. Під час проведення заняття віддайте перевагу навігації – підказкам на напрямках переміщень. Не захоплюйтесь складними жестами
Гучними та чіткими (стосується голосових команд)
Голос інструктора має бути добре чутний як на перших, так і на останніх лавах. Переважно правильна дикція, грамотне мовлення. Якщо команди вимовляються англійською мовою, бажано мати гарну вимову. Намагайтеся не вживати зменшувально-пестливих слів, наприклад, «ручки», «ніжки», «головка». Це доречно під час занять із дітьми, ні з дорослими людьми. Не вживайте «вуличних» та двозначних назв. Намагайтеся щоб ваша мова була коректною для будь-якого клієнта. Якщо в залі немає радіо-мікрофона, команди повинні бути короткими.
Лаконічними
Інформація, що передається командою, має бути якомога точнішою та конкретнішою.
Постійними (стосується голосових команд)
Не означає, що треба говорити нон-стоп. Однак, щоб був постійний контакт із тими, хто займається, коротко позначте кожен наступний рух і скільки залишилося до його виконання, коригуйте техніку руху, мотивуйте, розважайте.
Широкими, наочними (стосується жестів)
Ті, хто займається в останніх рядах, повинні також чітко бачити ваші жести, як і в перших. Тому не жестикулюйте пальцями перед собою, а намагайтеся використовувати повну амплітуду рук і, коли це можливо, показуйте жести над головою.
Звичайно, якщо перед вами всього пара людей і вони знаходять близько до вас, недоцільно використовувати широкі високі жести. Адаптуйтеся до ситуації
Щодо голосових команд:
запам'ятовуйте та використовуйте ім'я клієнтів при спілкуванні
будьте зосереджені на взаємодії, не уникайте особистого контакту та зворотнього зв'язку
для підрахунку вправ або кроків використовуйте зворотній відлік 4-3-2.., а не прямий 1-2-3...
складний та синкопований ритм допоможіть освоїти підрахунком. Наприклад, 1 і 2 3 і 4
уникайте використання слів з багатьма значеннями
використовуйте зовнішні орієнтири: можна сказати "праворуч", але ще краще "обличчям до вікна"
називайте рухи однаково і використовуйте ті ж самі візуальні позначки. Проявіть сталість в термінології та жестах
уникайте голосових команд в положенні, яке ускладнює черевне дихання (наприклад , підйоми ніг) або звужує дихальні шляхи (наприклад , віджимання)
уникайте зайвих команд
не вмикайте музичний супровід гучніше ніж 85-90 децибел (дБ), намагайтеся не "перекрикувати" музику
командуйте спокійно та лаконічно, уникайте зайвої "вокалізації" (не "співайте" рахунок та інші вербальні команди)
пийте воду потрохи та невеликими ковтками, щоб уникнути пересихання голосових зв'язок
якщо є можливість, використовуйте мікрофон, говоріть нормальним голосом - без зайвого підвищення гучності, без крику
Щодо візуальних команд:
не бійтеся використовувати жести, створюйте власний авторський стиль
гармонійна та невимушена "мова тіла" допомагає передавати інформацію і робить заняття більш емоційним та експресивним, а відсутність жестів, занадто статична зафіксована поза, руки, які висять вздовж тіла сприймаються неприродньо та визивають занепокоєння
слідкуйте за симетричністю жестів, симетрія рухів - це природньо. Звичайно ж, є несиметричні візуальні команди, але уникайте використання лише однієї "ведучої" руки
уникайте високих енергійних жестів під час виконання високо інтенсивних вправ та широких переміщень, бо це призведе до стрімкого підйому ЧСС
коректно використовуйте підрахунок кроків під час виконання кроків з повторенням (наприклад, repeaters curl )
під час зміни напрямку уникайте симетричних жестів (наприклад, симетричний жест степ- тач), надаючи перевагу несиметричним з чітким вказанням напрямку руху
Командам на семінарах та курсах фітнес тренера ми завжди приділяємо максимум уваги. До автоматизму відпрацьовуємо основні голосові (вербальні) та візуальні команди: мільйони разів повторюємо зворотній відлік кроків та вправ під музику, добиваємося чіткості та своєчасності попередніх голосових та візуальних команд, аналізуємо інтуїтивність та читабельність навігації та спеціальних авторських символів. Але і цього буває замало для створення ідеальної моделі комунікації на занятті.
Фактично кожен фітнес тренер під час роботи спілкується зі своїми клієнтами на двох мовах, одна з яких усвідомлюється - вербальна, а інша, як правило, не контролюється та належить несвідомому, але вона добре передає наші приховані прояви та мотиви.
Наше завдання на тренерських курсах не тільки засвоїти спеціальну систему комунікації з клієнтами для швидкої та ефективного передання інформації, а і свідомо користуватися невербальними засобами для створення особливої незабутньої та мотивуючої атмосфери за допомогою трансляції своїх поглядів та намірів.
В невербальній комунікації використовуються будь-які символи, крім слів. Знаючи значення кожного руху (жесту) і свідомо використовуючи його, ми можемо давати сигнал підсвідомості партнера про наші наміри і тим самим здійснювати на нього прихований вплив.
Часто невербальна передача інформації відбувається одночасно з вербальною і може підсилювати або змінювати зміст слів. До невербальної комунікації відносяться погляд, жести, міміка, поза, хода, постава, пантоміміка, інтонація, модуляція голосу та ін.
Згідно дослідження, значна частина вербальної інформації сприймається через невербальне спілкування: 55% інформації - через вираз обличчя, пози і жести, а 38% - через інтонації і модуляції голосу. З цього випливає, що всього 7% залишається словам. Це має принципове значення в педагогічному процесі.
Для інструктора з фітнесу дуже важливо слідкувати за мовою власних поз, жестів, інтонації тощо, щоб не посилати суперечливі сигнали. Фітнес тренер повинен підкреслювати своїми рухами моменти напруги та розслаблення, настрій, характер та стиль танцювальних елементів, тощо
Музика не монотонна, вона задає енергетичний вектор групового класу, тому вкрай важливо налаштувати зв'язок між вправами/кроками фітнес програми, засобами комунікації та музикою.
Музика в комплекті з грамотною комунікацією робить фітнес тренера всесильним) а знаєте, чому це вплив такий потужний? Навіть батько еволюційної теорії Чарльз Дарвін був спантеличений здатністю людини сприймати музику і здатність цю назвав "найзагадковішою з тих, якими обдароване" людство.
Згідно еволюційній гіпотезі музика - рання форма комунікації людей. І справді, деякі музичні мотиви несуть у собі емоційні коди наших предків.
Ось, наприклад, зростаюче стакато нас емоційно заводить, а тривалі низхідні секвенції діють заспокійливе та розслабляють. Очевидно, певні звукові побудови містять універсальні сенси, які однаково зчитуються дорослими різного віку і культур, маленькими дітьми і навіть тваринами.
Так що можна з великою часткою впевненості стверджувати, що музика виникла як і крики птахів та звірів як засіб, за допомогою якого стародавня людина, яка ще не мала мови, могла висловлювати свої почуття та емоції. Можливо, музика- це наша протомова, яка підготувала ґрунт для появи мови.
Крім того, на певному історичному етапі музика, можливо, допомогла об'єднанню людей у спільноти. Груповий танець та хоровий спів зробили людей більш альтруїстичними і схильними ототожнювати себе з колективом, в якому вони існують.
Згідно з результатами нових досліджень нейробіології, рухаючись одночасно з іншою людиною, ви - завдяки сигналам, що посилаються вам мозком - перестаєте усвідомлювати себе як щось окреме. Ви ніби в дзеркало вдивляєтеся в іншого і впізнаєте себе в ньому. Круто?!
Рухайтеся окремо та і групі, спілкуйтеся, командуйте , використовуючи різні засоби вербальної та невербальної комунікації, без музики та під музику, аналізуйте себе та інших тренерів на відео та фото, відточуйте навички на наших семінарах та мастер класах.
Можна практикувати наступну вправу: поглянути на себе в дзеркало під час виконання голосових типових для фітнес уроку голосових команд. Сприймайте себе так, як бачать та чують вас ті, кого ви тренуєте. Підберіть до ваших слів гармонійні знаки, які не містять суперечливих повідомлень, підкоріть це все розвитку музичної теми улюбленого треку - ви доб’єтесь більшої якості і розуміння ваших слів, чудового настрою та драйвової енергетики.
Останнім часом з’явилися дві окремі нові наукові дисципліни у психології: кінесика і проксеміка.
Кінесика (др.-грец. - рух) — сукупність рухів (жестів, міміки), що застосовуються в процесі людського спілкування (за винятком рухів мовного апарату). Розділ паралінгвістики
Проксе́міка (англ. proximity — близость) — область соціальної психології, практичної психології і семіотики, що займається вивченням просторової і тимчасової знакової системи спілкування. Виступаючи як особлива знакова система, простір і час організації процесу спілкування несуть смислове навантаження, будучи компонентами комунікативної ситуації.
Тренер може стояти чи рухатися спиною або обличчям до групи (в так званому "зеркальному відображенні"). В великому за розміром спеціалізованому залі як правило встановлюється подіум для тренера і є певні правила щодо положення: тренер більшу частину класу повинен знаходитися обличчям до групи. Це дуже важливо, особливо якщо потрібен психологічний контакт та контроль рухів.
Під час проведення группового заняття тренер може знаходитися в різних положеннях: стоячи, сидячи, лежачи. Необхідно, щоб тренер частіше рухався по залу, корегуючи техніку виконання вправ. Особливо це важливо під час силовых та функціональних занять. Якщо тренер знаходиться в вихідному положенні упор лежачі, то його вербальні команди буде погано чутно. Такі вправи потребують попереднього показу та пояснення
Дистанція між клієнтами та від тренера до групи може варіюватися в залежності від розмірів/форми залу та його заповнення.
Не всі рухи людини мають статус жесту. Рух являється жестом тоді, коли має не лише практичний, але й символічний зміст. Жести завжди спрямовані до іншої людини та комунікативно спрямовані
Вправна жестикуляція допомагає знизити вербальну напругу та завжди додає презентації енергетики та настрою. Якщо ж мовець не робить ніяких рухів, то увага слухачів послаблюється. Також існують і хибні вади жестикуляції та рухів: неконтрольовані підйоми плечей, надто часті торкання обличчя рукою, часте кивання головою тощо.
Ефективним методом оцінки невербального кьюінгу тренера групових програм може бути аналіз поз та положення за фото та відео.