Пре-хореографія і структура музичного треку

Поговоримо фітнес програми з пре-хореографією і їх «магію», про бізнес на створенні фітнес програм для тренерів та клубів. А також про те, як можна спробувати власноруч створити пре-хореорафію для групового заняття і використовувати «карти» пісень для проведення незабутніх авторських фітнес класів. 

Термін Пре-хореографія з’явився в нашому професійному фітнес лексиконі порівняно недавно – десь в кінці 90х – початку 2000х. Його почали використовувати з появою та зростанням популярності перших релізових фітнес програм. 

Ми,  дуже добре пам’ятаємо справжні суперечки та словесні бійки між фітнес тренерами релізових програм та фрістайлерами, що доводили один одному чиї фітнес програми найкращі. Сьогодні ми знаємо, що різноманіття програм – це прекрасно, це свобода вибору, конкуренція та розвиток, а нові фітнес програми, які з’являються щодня та насичують ринок фітнес послуг – можливість для тренера заробляти гроші, самореалізовуватися та знаходити себе в будь-якому напрямку.  

Зростання популярності Less Mills, Zumba Fitness та інших всесвітньо відомих брендів з заздалегідь розробленим хореографічним планами (пре-хореографія або пре-хорео, як ми їх називаємо) зробило фітнес класи більш схожими на шоу, а фітнес зали – на концертні майданчики. 

Треба зазначити, що коли ми говоримо «пре-хореографія», то зовсім не маємо на увазі виключно танці чи аеробіку. Мова йде про будь-які групові програми, побудовані на абсолютно різних базових рухах (кроках аеробіки, силових або функціональних вправах, ударах з кікбоксінгу, танцювальних па, асанах йоги …). Термін пре-хореографія слід сприймати в широкому сенсі як попередній запис рухів, планування рухової активності, складання сукупності з окремих елементів, мистецтво композиції в фітнес програмі.

Звичайно ж, підхід «фітнес як шоу» використовувався фітнес тренерами і раніше, до вибуху популярності Body Training Systems (BTS) від Les Mills. В величезних залах фітнес конвенцій можна було рухатися разом з міжнародними фітнес презентерами, наприклад, такими як Марк-Олівер Клюік або  Балаш Фузессі, які працювали в традиційній манері фрістайл, але дуже полюбляли  відпрацьовувати фінальні комбінації або окремі стилізовані частини майстер-класу під спеціально підібраний музичний трек, створюючи незабутнє фітнес шоу.

Але з розповсюдженням релізових фітнес програм принцип використання пре-хореографії в групових фітнес уроках став масовим явищем. В кожному другому клубі в розкладі групових занять сьогодні ви можете знайти програми з пре-хореографією. Створення та продаж якісного групового фітнес контенту для професійних тренерів в сучасній індустрії фітнесу – популярний бізнес. 

Цей бізнес значно полегшує життя звичайний тренерів, у яких через велику кількість групових та індивідуальних тренувань не завжди є час та бажання шукати нову музику, годинами вислуховуючи її, підбирати вправи та кроки, програмувати та відшліфовувати програму кожного заняття. 

Концепція використання готової фітнес програми, яку інструктор може просто вивчити та якісно транслювати зі сцени, - це справжній подарунок для фітнес тренера, що позбавляє від додаткової роботи та стресу.

На ринку фітнес програм сьогодні існують і такі собі «середні» програми -  відформатовані програмі з наданими рухами, такими, наприклад, як бренд Bootybarre, але з більшою кількістю «ступенів свободи»

В таких програмах інструктор дотримується загальних засад, але може вибирати свою прогресію з набору рухів, наданих брендом, самостійно обираючи кількість повторень та варіант модифікації. Інструктор може корегувати програму в рамках методики та вибирати власну музику. Дуже розумний і цікавий підхід, який надає переваги релізів, не позбавляючи творчості.

Попередньо розроблена пре-хореографія відомого бренду, на кшталт BodyPump або BodyBalance від Les mills, виглядає як справжнє шоу та заощаджує час і сили тренера, але це не значить, що безкоштовні фрістайлові програми, такі як степ аеробіка, гірші. Фрістайл потребує від тренера більше часу на створення і підготовку програми. Фітнес тренер тут виступає не тільки як транслятор програми, а як її автор, виконуючи складну творчу роботу та вдосконалюючи свої професійні навички. Є ще багато плюсів в проведенні традиційних аеробних, силових та функціональних класів, розроблених власноруч. Головна перевага- при проведенні програми фітнес тренер не прив’язаний до музики жорстко, а значить, може коригувати інтенсивність, координаційну складність та швидкість розучування, наприклад, виходячи з взаємодії з клієнтами, змінюючи програму в режимі нон-стоп в залежності від рівня підготовленості групи. Звичайно, для цього тренеру потрібні навички та досвід. Але це добре працює і робить тренування ефективним і комфортним для всієї групи. 

Але якщо ви фрістайл тренер, володієте основними рухами або базовими вправами, методикою і можете скласти власне тренування – це не означає, що для вас не існує пре-хореографії і ваші класи неемоційні. Магію музики та пре-хореографії завжди можна створити власноруч. 

Найкомфортніший варіант спробувати створити власну про-хореографію і навчитися майстерно працювати з музикою  – зробити свій приклад хореографії під улюблений трек, наприклад, для такої частини заняття як CoolDawn. Особливо це корисно фітнес тренерам, які не мають досвіду роботи з релізовими програмами, щоб «прокачати» свої музичні навички і відчути особливу енергію і впевненість в своїй презентації через потокову «магію», яку створює тріада «рух - музика – групова робота»

Хочете спробувати? 

Почніть з підбору музичного супроводу. Візьміть музичний трек, бажано пісню. Якщо ви хочете створити хореографію для Cooldawn, візьміть музику повільного темпу – 100-110 BPM. Опрацюйте структуру музичного треку за допомогою наступного методу.

Створення мапи музичного треку 

Той метод, який ми зараз опишемо, називається створення карти пісні (англійською мовою Song Mapping). Це дуже корисна практика для тренера групових програм, яка дозволить тренеру не просто створити пре-хореографію, а вийти на новий рівень майстерності – краще відчувати музику та якісніше готуватися до групових класів.

Кожну частину пісні (інтро, куплет або приспів) помічайте в нотатнику літерою (І, А, В) або фігуркою свого кольору (як на малюнку: жовтий, червоний або зелений)

З яких складових побудована пісенна форма?

Інтро (Intro)

Це початок твору – вступ. Перед куплетом - починається все здалеку – меланхолійний перебір гітарних струн або легкі ритми перкусії. Часто використовує частини теми або гармонії куплету чи приспіву, налаштовує слухача на потрібний лад. Часто містить ріф або хук

Про куплет, приспів знають всі. Це найвідоміші частини і зустріти їх ми можемо в піснях будь-якого жанру:

Куплет (Verse, А )

Основна частина пісні, перша  експозиційна частина треку. По суті, це вірші, покладені на музику. Саме тут і знаходиться зміст та сенс. Тут головні герої постають перед слухачем, тут йдеться про те, що з ними сталося. І хоча бувають пісні без вступів або без приспівів, але абсолютно точно у всіх є куплети. Мелодія всіх куплетів однакова

Прехорус (Pre-chorus, Pre-Ch)

Спеціальна необов’язкова частина, завжди перед приспівом. Часто містить слова або вокаліз

Приспів (Chorus, B) 

Слово chorus читається через К. За назвою можна здогадатися, що це частина пісні для співу хором. Інша назва приспіву - рефрен, від латинського "повторювати" - і справді, приспів повторюється в пісні багато разів. Саме приспів високоенергетична та найемоційніша частина треку, «западає» в голову, добре запам’ятовується. Саме приспів наспівують та присвистують, муркотять, миючись у душі. Часто починається з високої ноти, і складається з назви пісні

Постхорус (Post-chorus)

Спеціальна необов’язкова частина після приспіву.

Брейк (Break)

Спеціальна коротка, часто інструментальний, необов’язкова частина, яка пов'язує різні частини пісні. Може містити «звукове вікно», за динамікою - нагнітання та підйом.

Брідж (Bridge)

Необов'язкова частина треку між куплетом та приспівом або навпаки  або між приспівом та приспівом. Це нова тема в пісні, що тимчасово відволікає від основної теми і витупає для контрасту і різноманітності. Іноді вистуває як звукова яма або middle 8  

Кода (Outro, O)

Необов'язкова частина, яка закінчує трек. Повинна створювати в слухача бажання прослухати пісню ще раз. Часто окремі інструменти або голос грають ріф або головну тему неголосно по колу.


В результаті вашої роботи у вас вийде схема типу:  І А В А В А В В О або малюнок схожий на цей:

Щоб добре засвоїти характеристику різних частин треку, слухайте пісні, аналізуйте, малюйте структуру.

Щоб зробити мапу треку, іноді треба прослухати його декілька разів. Не бійтеся, якщо не виходить з першого разу. Музичні навички іноді формуються не так швидко як би нам хотілося. 

В школі фітнес інструктора ми чимось малювати мапи треків на семінарі Розмови про музику: Геометрія ритму для досвідченого тренера групових програм: як маніпулювати за допомогою музики.

Якщо ви проаналізували структуру пісні, намалювали мапу треку, при наступному прослуховуванні відмітьте, скільки музичних вісімок (можете рахувати тактами, якщо музичний розмір треку не 4/4- обов’язково тактами) в кожній частині пісні.

Зауважимо, якщо ви занотовуєте мапу треку, який є частиною діджейського або фітнес міксу, то вона буде мати свої особливості, які треба враховувати. Про це докладно ми говоримо на семінарах.

Якщо ви вже добре знаєте свою музику, час підбирати рухи. В залежності від того, з якими засобами тренування ви працюєте і для якої частини заняття створюєте пре-хорео, це можуть бути різні базові рухи - силові вправи, з класичної хореографії або з пілатесу. Важливо, притримуватись карти пісні: на однакові музичні фрагменти – куплет або приспів – використовувати однакові вправи або блоки вправ. В найпростішому варіанті це може бути 1 або 2 на музичний фрагмент.

Тренування на стаціонарних велосипедах або indoor cycling – найкращий та найпростіший приклад роботи в групових програмах за картами треків. Музичні треки задають інтервали роботи, треки і їх частини визначають етапи та зміну навантаження, швидкості, а також зміну базових технік педалювання.

При підборі музичного супроводу враховується BPM та енергетика пісні – іноді під деякі треки легко та приємно крутити педалі легко і швидко, на деяких – комфортніше відмічати біти рухами через рахунок та піднятися з сідла. Помічали , що останній приспів – це найкраще місце для  фінального спринту?  Відповідно до енергетики музики та її композиції інструктор малює в нашій фантазії образ підйому в гору, наприклад, – від початку невеликої подорожі до фінішного спринту. Важливо, щоб музика відповідала образу в такі моменти не тільки за темпом , а і за композицією, змістом та енергетикою. Карта треку необхідна, щоб врахувати всі нюанси та зробити заняття незабутнім.

У  симетричних (білатеральних) класах, таких як степ аеробіка або аеробокс наприклад, інші засади роботи з музикою. В таких нон-стоп програмах найгірший кошмар інструктора, коли пісня незбалансована за музичними фразами або неквадратна як ми кажемо. Якщо у вас є куплет на 32 рахунки, а потім Брейк на неповний квадрат – ви просто «випадаєте» з музики. І це зовсім інша історія.

З нюансами роботи нон-стоп з квадратною музикою ми працюємо на базовому курсі Навички інструктора групових програм

Є питання? Пишіть на fitnesservice.edu@gmail.com