Розклад групових фітнес програм 

Як скласти ідеальний розклад групових програм для фітнес клубу та заспокоїтися? 

Це питання турбує багатьох фітнес менеджерів та координаторів, які не сплять вночі, бо розклад «не продається» або професійний рівень тренерів не завжди такий високий як хотілося б, рейтинги фітнес класів занизькі, грошей на обладнання не вистачає, на заміни поставити нема кого. 

Так як зробити той самий ідеальний розклад? 

Було б класно відповісти на це питання парою супер рекомендацій, які позбавлять вас від усіх проблем (тим більше це зараз модно – легкі рішення для будь-чого!) Але ні. Потрібно брати до уваги все: потреби та побажання клієнтів, бюджет фітнес клубу, особливості локації, доступність кваліфікованих інструкторів групових занять, наявність обладнання, тенденції тренди сучасної індустрії фітнесу та багато іншого.

Щодо відповіді на питання в заголовку: 

По-перше, ідеального розкладу не існує. Забудьте. Треба визначитися – для кого і для чого ви складаєте план фітнес- програм. Далі поступово просуватися до своєї мети. І ніколи (Чуєте? Ніколи!)  розклад не зможе задовольнити абсолютно всіх, бо розклад групових занять не для комфорту окремого клієнта або фітнес менеджера, і не для зручності фітнес тренерів.

По-друге, заспокоїтися не вийде, бо розклад – це не статична табличка, що незмінно висить біля залу групових програм, а динамічна система, що потребує постійного аналізу та змін.

Цільова аудиторія. Як познайомитися зі «своїм» клієнтом?

Поговоримо спочатку про найголовніше: для кого ми працюємо. Визначимось з цільовою аудиторією. Хто наші відвідувачі/клієнти/споживачі фітнес послуг, яких ми будемо робити здоровими та щасливими? Які в них потреби, бажання, страхи? Що для них важливе, а що ні? Для кого саме будемо складати розклад? 

Погодьтеся, підбір фітнес програм для розкладу сильно залежить від цільової аудиторії. Це насамперед питання безпеки, бо в багатьох програмах є вікові обмеження, обмеження стосовно рівня здоров’я, фізичного стану, рівня підготовленості. І, звичайно ж, це питання уподобань, любові та належності до певної спільноти.

Можливо, клієнтами нашого невеликого фітнес бутіку преміум формату будуть жінки переважно 40+ і після досліджень ви визначилися, що вони бажають відвідувати силові класи «для фігури», йогу як антистрес, аеробні танцювальні класи для тренування серця та гарного настрою. Які програми можемо запропонувати? Цікаво, може підійде щось на зразок Body Pump, Yoga Fly, Zumba fitness? Чи будуть фітнес класи відвідуватися і стануть популярними, покажуть статистика відвідувань та тестовий розклад. 

Актуальна та влучно вибрана фітнес програма може стати вирішальним фактором в прийнятті потенційним відвідувачем рішення долучитися до вашого клубу. Вдалий вибір фітнес програм для розкладу стане запорукою успішності внутрішніх клієнтів, основою для формування неповторної особливої атмосфери клубу, де ваші клієнти будуть відчувати себе частиною фітнес-спільноти. Енергія та ентузіазм учасників фітнес процесу – це мотивація, рейтинги, високі продажі, подовження абонементів плюс найефективніша реклама клубу!

Детальніше про типи програм та їх класифікацію ми будемо розповідати в окремій статті.

Час - гроші 

Години проведення класів в розкладі визначити непросто – спочатку потрібно проаналізувати образ життя наших клієнтів: працюють вони чи навчаються, повний день або частково, онлайн або офлайн, віддають перевагу ранковим або вечірнім тренуванням,  чи є в них діти, чи клуб знаходиться біля роботи або домівки, в центрі чи околиці, яка транспортна інфраструктура. Чудове рішення – дослідження.

Не зайвим буде також проаналізувати роботу конкурентів- асортимент послуг, ефективність розкладу та рейтинг класів, зробити експертний аналіз якості послуг та кваліфікації тренерів, визначити пікові години протягом дня (ранкові та вечірні піки), відвідування у вихідні, карту «мертвих годин». 

Заповнюючи слоти розкладу, ми приймаємо до уваги максимальну наповнюваність залів, наявність обладнання в певній кількості і прогнозовану кількість членів клубу. Від цього залежить будуть у нас класи за попереднім записом або ні. 

Фітнес студії та бутіки часто працюють з розкладом за попереднім записом, формуючи фіксовані групи, які прив’язуються до години роботи та тренера (наприклад, можна ходити на Степ-аеробіку до Марійки-Суперзірки пн/ср/пт на 19.00). А в повноформатному великому фітнес клубі клієнт має можливість в рамках своєї річної карти без обмежень відвідувати групові класи за розкладом. Але це не жорстка закономірність, а просто приклади добре працюючих  моделей. Тішить, що фітнес індустрія швидко розвивається, постійно з’являються нові концепції та системи роботи. І ми можемо спостерігати та аналізувати безліч нових моделей: успішних чи ні. Але дуже цікавих.

Почитайте більше про те, які взагалі бувають фітнес клуби в статті Класифікація фітнес клубів

Враховуйте відвідуваність групового фітнес-класу

Це той варіант, коли розмір має значення. Є популярність форматів, є зіркові фітнес тренери, години пік і сезонність, але також існують певні обмеження - розмір залу, рекомендована комфортна кількість учасників групових занять для кожного типу класів, кількість обладнання. В задачі фітнес менеджера входить скласти та підтримувати такий робочий розклад групових програм, в якому фітнес зали та зони будуть наповнені людьми та енергетикою, але не перевантажувати їх. Створення оптимальних потоків відвідувачів - одна з основних цілей успішного фітнес розкладу.

Коли ми говоримо про розклад, то майже завжди маємо на увазі годину заняття. А чому саме годину триває  фітнес клас? Чи можливі інші варіанти? Нестандартний вибір може допомогти подолати безліч проблем (побороти «мертві» години, знизити навантаження на роздягальні, відвести потоки клієнтів в пікові часи, тощо)

Не забувайте, що є дні тижня, які за статистикою відвідувань завжди показують найвищу активність, а є більш спокійні. Враховуйте це в складанні макету розкладу, розподіляючи кількість класів відповідно від популярності «дня». Ми називаємо це «ефект понеділка» або «ефект трикутника» (бо розклад кількість класів до кінця тижня зменшується і здалека це виглядає як трикутник).

І не забувайте про коефіцієнти сезонності, а також необхідність змін та скорочення розкладу на святкові дні та канікули. 

Отже, готові зробити свій власний тестовий макет розкладу?

Головний ресурс фітнес клубу - тренер

Як би ми не хотіли наповнити розклад популярними трендовими фітнес програмами, це неможливо, якщо в нас немає кваліфікованих кадрів. Фітнес персонал – серце фітнес клубу. 

Головні питання, які треба вирішити фітнес менеджеру до формування тестового розкладу: пошук, вимоги до кваліфікації, оцінка та відбір, навчання, адаптація та подальший розвиток фітнес персоналу. Кожен пункт - це тема для окремої розмови.

Хто такий фітнес тренер? Яким він повинен бути? (чи він нам взагалі нічого не винен?) Які його обов’язки та права? 

А як ви вважаєте, які вимоги до фітнес тренера на етапі пошуку та відбору персоналу є головними?

Чи потрібні фітнес клубу лише зіркові тренери або має бути якийсь відповідний відсоток тренерів -новачків? 

Що таке таблиця навичок та компетентності? За якими критеріями можна оцінити професіоналізм фітнес тренера?

Як розподілити фітнес тренерів у розкладі: тренерам -зіркам віддати пікові години або навпаки?

Заробітна плата у тренерів повинна бути однакова чи різна? За годину роботи чи має залежати від кількості клієнтів?

Хто вийде замінити тренера, якщо він захворів? 

Фітнес тренери - серце спільноти фітнес клубу

Групові програми - питання номер один, якщо метою фітнес менеджера є формування фітнес комюніті. А фітнес тренери та тренери групових занять - головні рушії цієї справи.

Якщо фітнес персонал клубу - єдина команда, дружна та ефективна, то побудова фітнес спільноти із клієнтів навколо тренерів - питання часу. Вважайте, більша частина роботи виконана.  

Прочитати статтю про фітнес ком'юніті

В плюс або  в мінус

Вважаємо, перший крок до успіху менеджера або директора групових занять — це пам’ятати, що за допомогою групових програм потрібно не лише закрити витрати, але й отримати прибуток:) Інакше чи є з сенс взагалі відкривати фітнес клуб? Для цього ми будемо оперувати безліччю показників. Ось деякі з них:

Скільки класів на тиждень в розкладі? 

Який ви маєте бюджет заробітної плати? Як розрахувати заробітну плату для фітнес тренера?

Які затрати на музичний супровід та технічне забезпечення? 

Чи є в розкладі релізові програми і які витрати на них (на місяць/рік)?

Яке обладнання потрібно в кожному залі для проведення групових занять? (мінімум/максимум)

Як часто ми оновлюємо обладнання і скільки це коштує?

Естетика розкладу групових програм - окреме питання. Досить часто фізична таблиця розкладу групових програм займає центральне місце в фітнес клубі біля групових зон і залів, а віртуальний розклад - центральне місце на сайті та в соц мережах. 

Розклад занять - важлива частина внутрішнього маркетингу та потужна реклама фітнес послуг. Не забувайте про відповідне концепції клубу оформлення розкладів та їх функціональність. Адже він повинен не тільки приваблювати та залучати до занять, а і забезпечувати роботу всього фітнес департаменту. 

Скільки ми витрачаємо на внутрішній маркетинг? І яка його ефективність?

Які є способи заощадження в «низький сезон» і як запланувати зміни в розкладі?

Яким чином відбуваються зміни фізичного та віртуального розкладу? Хто приймає рішення про зміни, а хто відображає на сайті, в соціальних мережах, в клубі? 

Який прогноз ми маємо на «високий сезон» і чи вистачить місця та обладнання? Як збалансувати навантаження на розклад в часи пік та високий сезон? 

Як збирати, аналізувати та зберігати статистику по необхідних нам показниках? 

(Докладніше про сезонність фітнес бізнесу можна почитати в статті Сезонність в фітнесі)

Баланс в усьому

Баланс – це найчастіше вживане слово, коли розмова йде про розклад програм фітнес клубу. 

По-перше, баланс між форматами занять в макеті розкладу, так званий, «горизонтальний» (протягом одного дня) та «вертикальний» (протягом тижня)

По-друге, який маєте баланс в рейтингах відвідуваності (наскільки популярними є групові програми серед клієнтів). Даний показник обов’язково потрібно розглядати з різних точок зору – рейтинг залежить від популярності формату групових занять, пікової години або кваліфікації фітнес тренера.

Систематично контролюйте кожен регулярний фітнес клас, кожного інструктора, кількість учасників на заняттях в динаміці. Регулярно вносіть відповідні корективи. Успіх групових фітнес-програм може бути забезпечений тільки постійною системною роботою.

По-третє, чи «балансуєте» ви між класами релізовими та фрістайл? безкоштовними та комерційними (за додаткову оплату)? для новачків та підготовлених клієнтів? … Якщо так, то які відсоткові співвідношення та чому? 

А ще чи є баланс в розподілі фітнес тренерів на класах розкладу. Чи однакова кількість класів у ваших тренерів? Чи не знаходяться деякі тренери в більш вигідних умовах? Якщо так, то чому?

Старайтеся не дозволяли одному інструктору буди єдиним тренером в розкладі, який представляє певний формат занять або домінувати в певному часовому проміжку, наприклад, будніми днями ввечері. Різноманітність корисна і для фітнес персоналу, і для клієнтів, які познайомляться з різними типами викладання і фітнес класами, і для фітнес менеджера, якому буде легше забезпечувати заміни тренерів.  

Якщо коротко підбити підсумки, треба пройти етапи: стратегія клубу, бюджет, дослідження, визначення цільової аудиторії, підбір фітнес програм, визначення макету з годинами, підготовка фітнес тренерів, збір та аналіз статистики – і тестовий розклад готовий!

Вам треба взяти організованість та дисципліну, додати гнучкість та здоровий глузд, приправити все креативністю – ось «рецепт» від головного кулінара – фітнес-менеджера. Звичайно ж, він неідеальний, але працює на потреби вашого бізнесу! 

Щоб отримати більш детальний «рецепт» розкладу та задати питання, пишіть і дзвоніть нам)

Є питання? Пишіть на fitnesservice.edu@gmail.com