Ознак, за якими можемо розподіляти фітнес клуби на групи та підгрупи, може бути безліч. Фітнес індустрія активно розвивається та постійно з’являються нові категорії, за якими експерти можуть систематизувати фітнес об’єкти. Але ми розглянемо сьогодні деякі найбільш корисні та поширені варіанти класифікацій, що стануть в потребі фітнес менеджеру та фітнес директору.
Один з самих простих варіантів – розділити клуби на групи за розміром приміщення фітнес клубу: наприклад, поділимо на клуби до 300 м2 , від 300 м2 до 1000 м2 , більші за 1000 м2 .
Невеликі фітнес об’єкти до 300 м2 називають фітнес студіями, а великі більші за 1000 м2 фітнес-центрами або фітнес-комплексами, але цей розподіл досить умовний і часто на нього впливають ще наступні категорії. Наприклад, бутіковими фітнес студіями (фітнес бутіками) зазвичай називаємо невелику фітнес студію, яка зосереджена на групових програмах і має одну, дві або три фітнес-зони. Причому найбільш характерна ознаку фітнес бутіку - це преміальна ціна послуг.
Площа клубу – це важливо, але ще важливіше, як ця площа використовується. Однією з найпоширеніших є класифікація за наявності певних функціональних фітнес зон.
Найголовніші зони фітнес клубу - фітнес зони для різних видів тренувань. Наприклад, можемо відрізняти фітнес клуби за наявністю або відсутністю наступних фітнес- зон:
Тренажерна зала (з силовими тренажерами)
Кардіо зона
Зона функціонального тренінгу/кроссфіт зона
Зали групових занять
Аквазона (басейн та інші «мокрі» зони, які відрізняють "сухі" фітнес клуби від "мокрих")
Дитячі зали/кімнати
Ігрові зали і т.д
Має значення також наявність або відсутність додаткових зон: наприклад зон Spa, кабінету мед діагностики, фітнес бару/кафе, магазину, тощо
Досить часто з належності до цих категорій випливає наступний спосіб систематизації - за кількістю послуг, що надаються. Асортимент послуг може бути дуже широким або навпаки.
Моностудії - це фітнес студії, які спеціалізуються на окремих послугах. Наприклад, як студія «SoulCycle», що спеціалізується на групових indoor велотренуваннях.
Особливе місце займають багатоцільові клуби (клуби "повного формату") – фітнес-клуби, в яких пропонується широке коло послуг.
Тут ми повинні були, мабуть, розповісти про класифікацію фітнес послуг, про базові та додаткові послуги і їх різноманіття, але це вже зовсім інша історія. Тому просто наведемо приклади:
В групах та мінігрупах:
Аеробні програми
Силові та функціональні програми
Пілатес
Йога, тощо
Найпопулярнішою послугою також є персональне тренування в тренажерній залі
Також можна класифікувати фітнес клуби за ціновою категорією. Можемо назвати їх, наприклад, бюджетні, середнього рівня та елітні. Наприклад, нехай фітнес клуби з місячним абонементом до 500 грн будуть називаються «бюджетними», а вище – 2000 грн – «елітними». Але, цей поділ є застарілий та досить умовний, бо фітнес індустрія швидко змінюється, з'являються нові форми оплати та нові послуги, і , аналізуючи ціни, ми не знаємо, за які саме послуги ми платимо за певний період.
Не завжди можна порівнювати клуби за ціною із-за різниці асортименту послуг, терміну оплати та нюансів, пов'язаних із графіком відвідувань та доступом до певних фітнес зон. Варіантів дуже багато. Найпростіші:
За візит або за послугу (так званий разовий візит)
В невеликих студіях групових програм популярні абонементи на певну кількість відвідувань (наприклад, можна купити місячний абонемент на 8 або 12 занять і відвідувати клас Zumba Fitness понеділок/середа/п’ятниця о 19.00)
В фітнес клубах «повного формату» (з різними фітнес зонами і широким асортиментом послуг) популярні безлімітні карти (найчастіше річні) , які дозволяють відвідування клієнтом будь-яких зон у будь-який час в робочі години фітнес клубу або не такі дорогі карти з обмеженнями по годинах відвідування (наприклад, з ранку до обіду) чи по доступу до певних зон або послуг (наприклад, без доступу в басейн)
Також в клубі можуть бути представлені додаткові послуги, які оплачуються окремо від абонементу.
Наприклад, громадські (муніципальні) фітнес клуби фінансуються з бюджету міста, а приватні – власниками бізнесу.
Цільова аудиторія фітнес клубу – група споживачів із загальними ознаками, чиї потреби задовольняють послуги оздоровчого фітнесу.
За даним розподілом можуть бути дитячі фітнес клуби зі спеціальними фітнес залами та асортиментом дитячих програм, студентські клуби або сімейні з більш широким асортиментом, клуби для тих, хто любить легку атлетику чи танці.
Але мало знати стать чи вік споживачів — необхідно зрозуміти їхні бажання, проблеми, спосіб мислення. Навіщо вони приходять у клуб? Яких цілей планують досягти? Що для них найважливіше? Це велика тема для окремої розмови
Закриті та відкриті – за можливістю доступу виходячи з приналежності до певної групи. Наприклад, фітнес-клуби при підприємствах або лікарнях, готелях і т.д Або фітнес центр університету або футбольного клубу, закритий для всіх інший відвідувачів. Або взагалі, жіночі та чоловічі фітнес клуби.
Класифікуємо фітнес об’єкти в залежності від приналежності до мережі або навпаки. Отже, є фітнес клуби мережеві та одиночні. За дослідженнями FitnessConnectUA 2018 року в Україні маємо такий розподіл:
Ми перерахували далеко не всі способи та категорії класифікації фітнес клубів. Можливо, у вас є якісь питання. Пишіть або дзвоніть - будемо спілкуватися)
Є питання? Пишіть на fitnesservice.edu@gmail.com