Фрістайл- програми проти Релізових

Які групові фітнес програми вам більше до вподоби? фрістайл чи релізові? Які програми краще? Та як вибрати серед безліч програм свою? 

Традиційне навчання для інструктора групових програм починається з курсу Навички фітнес тренера. Після отримання знань, навичок та сертифікату в тренера з'являється вибір: які фітнес програми обрати для спеціалізації? Тренери -початківцю краще платити за ліцензію і викладати за релізом чи вчитися складати свої програми в форматі фрістайл? 

Давайте спочатку визначимося, що таке реліз і релізова фітнес программа.

Релізові фітнес-програми з фіксованою послідовністю рухів і вправ (prepackaged group exercise programs або pre-choreographed group exercise programs) такі як Body Pump від Les Mills або Turbo Jam набувають все більшої популярності, але фрі-стайл формати теж приваблюють багатьох шанувальників. 

Програми з пре-хореографією (за релізами) - це  попередньо відформатовані програми тренувань, де ви чітко дотримуєтеся розроблених методистами предписань: заплановані вправи під конкретну музику з конкретною технікою та командами. Це відформатовані  заняття, ще їх називають pre-choreography.

Від ліцензованого тренера очікується, що до наступного випуску релізу - "перезавантаження" програми (наприклад, раз на 2 місяці) - він буде проводити клас саме так, як це написано.

Початок. Les Mills

Колись багато років тому відомий спортсмен Лес Міллс відкрив фітнес-клуб. Його син Філіп розробив авторську програм групових тренувань, яка стала дуже успішною. На базі фітнес-клубів Les Mills був створений Новозеландський інститут фітнесу, фахівці якого постійно працюють над створенням та удосконаленням фітнес-програм, навчанням тренерів та менеджерів фітнес-індустрії. Вони активно поширюють та впроваджують свої програми у фітнес-клуби по всьому світу.

Усі тренування Les Mills відрізняє заданий формат: всі елементи заняття (навантаження, чергування м'язових груп, режим роботи, паузи для відпочинку) об'єднані у сувору науково-обґрунтовану послідовність. Протягом трьох місяців хореографія та музичний супровід залишаються незмінними, що за даними Інституту Les Mills дозволяє збільшити ефект від заняття на 15–20%. Над музичним супроводом працюють музичні редактори. Вони вибирають 10 хітів сезону, компонують їх, а хореографи складають під них комбінації та зв'язки. Тренування мають право проводити лише сертифіковані тренери, які пройшли спеціальне навчання.

Les Mills - можливо, найвідоміша, але не єдина успішна авторська програма. Сьогодні  серед багатьох хочеться виділити ще програму Zumba Fitness.

Про Zumba Fitness

Альберто "Beto" Perez - колумбійський танцюрист і хореограф, автор Zumba Fitness, народився в 1970 році, створив танцювальну фітнес-програму Zumba у 1990-х.

У 2006 році разом із бізнес-партнерами створили Zumba Fitness LLC - організацію, яка продає продукти Zumba, ZIN™ – Zumba Instructors' Network - мережу ліцензованих Zumba- інструкторів, які і просувають фітнес програму серед користувачів. 

Тут є принципова різниця у порівнянні з программами Les Mills. Якщо для введення в розклад програм Les Mills, саме фітнес клуб повинен бути носієм програми, навчати тренерів і платити щомісячну збір за використання програмного продукту, то Zumba Fitness - програма для саме фітнес - тренерів, які платять щомісяця за ліцензію і можуть працювати в будь-якому фітнес-клубі або окремо.  

Плюси релізових фітнес програм: 

Релізові програми - це про бізнес

Лише від 13 до 25% споживачів фітнес послуг відвідують ті групові класи, які доступні на даний момент за розкладом та абонементом, всі інші - відвідують фітнес-центр заради певних групових занять в певний час і купують абонементи заради певних класів. Для відвідувачів фітнес клуб бренд гарантую якість програми, а споживачі хочуть бути впевненими, що отримають той результат, що очікували. 

Наприклад, якщо клієнти клубу знайомі з форматом Body Pump (Les Mills), вони знають, що будь-який клас Body Pump - це силове тренування заняття з певною структурою (розминка, силові вправи тощо), з певним обладнанням і мотивуючою музикою незалежно від того, хто його проводить. Бренд - гарантія якості. 

Уніфікація форматів заняття і спільна для тренерів програма тренувань допомагає ефективно вирівняти різницю між найслабшими та найсильнішими інструкторами, між новачками та досвідченими.  

Навчання фітнес тренерів

Не зважаючи на те, яку релізову програму тренер бажає проводити, він повинен пройти сертифікацію. Але у випадку з релізовими програмами перед спеціальним навчанням тренер повинен отримати базові знання і навички на Базовому курсі для інструкторів групових програм. Тобто він фактично двічі сертифікується. 

Крім того, для продовження ліцензії і підвищення кваліфікації тренер отримує додаткові навчальні матеріали. Як, наприклад, це реалізовано в системі підтримки ZIN™ від Zumba Fitness.

Викладач під час навчання інструктора може  не хвилюватися, що тренер буде використовувати протипоказані або неефективні рухи, оскільки вправи попередньо підібрані. При підготовці тренера можна приділити увагу так важливим навичкам як презентація, енергетика, харізма, особисте спілкування з клієнтом та з групою, створення певної "фітнес-магії" уроку.

Про плюси релізів ми сказали, а що ж до плюсів фрістайлу?

Людський фактор

Якою б класною не була програма, перше на що звертає увагу будь-який клієнт - це особистість тренера. Чим краще викладач, тим більше часу та зусиль він витрачає на підготовку до уроку, тим цікавіше він викладає, тим більш відпрацьована в  нього техніка та команди, він більш відданий під час класу. Це все відбувається незалежно від того, викладає тренер пре-стайл чи фрістайл.

Фрістайл  інструктор (наприклад, будь- який тренер степ-аеробіки - випускник нашої школи) витрачає безліч годин на тиждень, щоб спланувати кожен урок, скласти степ- комбінацію та розучування, змінити хореографію від класу до класу. Такий тренер вкладає багато енергії та часу в свій розвиток не тільки як презентер (який транслює программу), а і як розробник свого власного фітнес продукту.

Такі тренери віддані, і часто більше задіяні в фітнес центрі: витрачають більше часу на планування своїх занять, спілкування з клієнтами, вони витрачають додатковий час на репетиції своїх занять і більше присутні для своїх учасників під час та після занять. 

Вартість

Більшість програм пре-хореографії чимало коштують. Les Mills і BTS працюють за контрактом. Це означає, що вони вимагають щомісячну плату від закладу, а за навчання тренерів платить фітнес-центр. Але далеко не кожний фітнес-центр може собі дозволити контракт з дорогим брендом.

Ліцензію за программу Zumba Fitness сплачує сам тренер. Така оплата може бути обтяжливою для інструкторів. Враховуючи вартість одягу, взуття, музики, оренди залу виходить  велика сума. Якщо інструктор викладає лише раз чи два  на тиждень, він не зможе заробляти на програмі.

Фрістайлові фітнес програми вимагають витрат на навчання та підвищення кваліфікації, за програму тренер не платить, бо це його власний розроблений продукт.

Творчість та свобода

Для фітнес тренера особливе задоволення та драйв - викладати власну фітнес програму. Тому перевага багатьох фрістайлових програм - можливість свторювати власний фітнес продукт, можливість самовираження. Але далеко кожен инструктор фітнесу має достатньо знань та досвіду для створення безпечної, ефективної та привабливої для клієнтів програми. Ми зустрічаємо в житті багато прикладів м'яко кажучи "невдалих" фітнес програм. Тому тренеру варто іноді замислюватися "а чи варто?"

І фрістайл, і релізові фітнес програми можуть статися вам у пригоді. Обидва варіанти - це певних крок у розвитку карьери спеціаліста в сфері фітнесу. Дуже класно, якщо тренер має досвід роботи з релізами та й самостійно може програмувати заняття різних форматів.